SAFETYLIT WEEKLY UPDATE

We compile citations and summaries of about 400 new articles every week.
RSS Feed

HELP: Tutorials | FAQ
CONTACT US: Contact info

Search Results

Journal Article

Citation

Gómez-García L, Pérez-Núñez R, Hidalgo-Solorzano E. Cad. Saude Publica 2014; 30(6): 1281-1292.

Vernacular Title

Impacto de la reforma en la legislación sobre consumo de alcohol y conducción en Guadalajara y Zapopan, Jalisco, México: una mirada en el corto plazo.

Affiliation

Centro de Investigación en Sistemas de Salud, Instituto Nacional de Salud Pública, Cuernavaca, México.

Copyright

(Copyright © 2014, Escola Nacional De Saude Publica)

DOI

unavailable

PMID

25099051

Abstract

The municipalities of Guadalajara and Zapopan, Jalisco State, Mexico, have participated in efforts to reduce road traffic injuries. They have participated actively in the Mexican Road Safety Initiative since 2008. As a result, in September 2010 they passed laws to reduce the legal alcohol levels for driving motor vehicles. To assess the short-term impact of these measures on rates and severity of alcohol-related collisions and injuries, we conducted a secondary analysis of official databases on mortality, morbidity, and collisions. We performed a time-series analysis to assess the trend. Significant changes were observed in the monthly proportion of alcohol-related deaths and collision rates following these interventions. The article concludes with recommendations to improve the reform's enforcement and results.


Language: es

Vernacular Abstract

Los municipios de Guadalajara y Zapopan, Jalisco, México, han participado en los esfuerzos para reducir la incidencia de las lesiones causadas por el tránsito a lo largo de los años. Así, han sido partícipes de la Iniciativa Mexicana de Seguridad Vial desde 2008, y en septiembre de 2010 entró en vigor la reducción del límite legal de alcoholemia para conducir vehículos de motor. Con el fin de evaluar el impacto en el corto plazo de estas dos acciones en la ocurrencia de colisiones y lesiones, relacionadas con el consumo de alcohol, así como la gravedad de las mismas, se realizó un análisis secundario de las bases de datos oficiales de mortalidad, morbilidad y eventos viales. Se realizó un análisis de series de tiempo, con el objetivo de analizar la tendencia. Se observaron cambios significativos en el porcentaje mensual de muertes asociadas con alcohol y en la tasa de choques a partir de la aplicación de estas intervenciones. Se realizan diversas recomendaciones para mejorar la aplicación y resultados de esta reforma.

NEW SEARCH


All SafetyLit records are available for automatic download to Zotero & Mendeley
Print