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Journal Article

Citation

Ackermann O, Heigel U, Lazic D, Vogel T, Schofer MD, Rülander C. Z. Orthop. Unfall. 2012; 150(2): 205-209.

Vernacular Title

Retrospektive Abschatzung der Belastung einer Notaufnahme beim MANV. Eine Analyse

Affiliation

Klinik für Orthopädie und Unfallchirurgie, Klinikum Duisburg.

Copyright

(Copyright © 2012, Georg Thieme Verlag)

DOI

10.1055/s-0031-1298210

PMID

22498842

Abstract

BACKGROUND: For the clinical planning of mass events the emergency departments are of critical importance, but there are still no data available for the workload in these cases. As this is essential for an effective medical preparation, we calculated the workload based on the ICD codes of the vicitims at the Loveparade 2010 in Duisburg. MATERIAL AND METHODS: Based on the patient data of the Loveparade 2010 we used a filter diagnosis to estimate the number of shock room patients, regular admittances, surgical wound treatments, applications of casts or splints, and diagnosis of drug abuse. In addition every patient was classified to a Manchester Triage System category. This resulted in a chronological and quantitative work-load profile of the emergency department, which was evaluated by the clinical experiences of the departmental medical staff. RESULTS: The workload profile as a whole displayed a realistic image of the real true situation on July 24, 2010. While only the number, diagnosis and chronology of medical surgical patients was realistic, the MTS classification was not. The emergency department had a maximum of 6 emergency room admittances, 6 regular admittances, 4-5 surgical wound treatments, 3 casts and 2 drug abuse patients per hour. CONCLUSION: The calculation of workload from the ICD data is a reasonable tool for retrospective estimation of the workload of an emergency department, the data can be used for future planning. The retrospective MTS grouping is at present not suitable for a realistic calculation. Retrospective measures in the MTS groups are at present not sufficiently suitable for valid data publication.


Language: de

Vernacular Abstract

Hintergrund
Die Krankenhausnotaufnahme ist ein entscheidendes Bindeglied in der Rettungskette, das gerade auch in außergewöhnlichen Situationen von zentraler Bedeutung ist. Am Beispiel der Loveparade 2010 werden Möglichkeiten in Planung und Reaktion bei einem Massenanfall von Verletzten (MANV) beschrieben und diskutiert.
Methoden
Zur Abschätzung der Belastung der Notaufnahmen der 4 am stärksten betroffenen Kliniken wurden die Patienten anhand der ICD-Daten retrospektiv in das Manchester Triage-System eingeteilt, dabei wurde die Notwendigkeit einer Schockraumbehandlung festgestellt. Die Ergebnisse, die speziellen Probleme des Unglückstags und die Lösungen wurden in einer qualifizierten Diskussion der beteiligten Notaufnahmen und des Rettungsdienstes evaluiert. Daraus resultierte ein quantitatives und qualitatives Belastungsprofil der Notaufnahmen.
Ergebnisse
Die 4 in die Auswertung einbezogenen Kliniken behandelten 388 Patienten. Bei kurzer Entfernung zum Unglücksort wächst der Anteil ambulanter Patienten und die Hauptbelastung tritt früh nach dem Unglück auf; bei größerer Entfernung werden mehr stationäre Patienten behandelt und die Belastung verlagert sich zeitlich nach hinten. Eckdaten zur Kapazitätsplanung werden vorgestellt und die zentralen Probleme diskutiert.
Schlussfolgerung
Zentrale Notaufnahmen stehen im Fokus der Vorbereitungen für Großveranstaltungen. Die vorgestellten Maßnahmen waren geeignet, geplante und ungeplante Patientenströme zu kontrollieren und eine fachgerechte Versorgung zu gewährleisten.

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